Mihaela Zaharia

Despre mine, personal

Bună!

Sunt Mihaela Zaharia și după cum ai aflat deja probabil, sunt psiholog, trainer și mămică.

 

Și pentru că în domeniul terapiei personale consider că alegerea unui terapeut se bazează în primul rând pe o alchimie ce duce la compatibilitate şi abia apoi pe CV-ul terapeutului, încep prezentarea mea vorbind despre principiile în care cred, ca om și ca părinte, astfel încât vouă să vă fie ușor să estimați gradul de potrivire dintre noi și să faceți ulterior alegerea cea mai potrivită.

 

Așadar ...

 

Susţin naşterea naturală deşi eu am fost nevoită de prima dată să nasc prin cezariană … de urgenţă, la aproape 9 luni, o fetiţă de 1400 grame, 40 cm şi scor Apgar 6.

 

Susţin alăptatul, exclusiv până la 6 luni şi cât se poate pentru cine poate. Mi-am alăptat fetiţa 9 luni şi băieţelul un an, de fiecare dată fiindcă a trebuit să plec zile întregi fără copii, din motive profesionale. Altfel probabil aş fi continuat.

 

Îmi place concediul de maternitate de 2 ani şi consider că suntem norocoase că avem în România aşa o opţiune.

 

Aş fi preferat purtatul copilului în sling faţă de port-bebe dacă aş fi ştiut că există şi la noi. Sper ca alte mămici să afle din timp.

 

Aş fi făcut şi cursuri Lamaze dacă erau şi dacă m-ar fi lăsat medicii să nasc natural …

 

Am dormit cu primul copil destul de mult în pat fiindcă am stat o lună cu el în spital și nu vroia sub nici un chip în pătuțul lui, iar apoi am fost atât de mult timp plecați încât la bunici, la rude, la hotel sau la prieteni chiar nu aveam cum altfel. Cu al doilea am dormit în mod deliberat primul an de zile, şi nu neapărat fiindcă eram adepta attachment parenting, ci fiindcă … aşa am simţit. Apoi au dormit împreună și încă dorm ... în paturi suprapuse.

 

Mi-am pus copiii la oliţă la 2 ani, deşi fetiţa mea făcea la wc mai de demult că așa a vrut ea, iar băietelului meu i-a trebuit mult timp să facă la oliţă şi noaptea. Probabil dacă aş fi ştiut de Elimination Communication atunci aş fi încercat.

 

Îmi place să gătesc şi îmi place să implic şi copiii în asta. Mă bucur că uneori spun: “Mami, mi-e foame, vreau să gătesc!”  Nu mă stresez când nu mănâncă, consider că ştiu când le e foame şi cât au nevoie să mănânce, dar îi fac curioşi şi dornici să mănânce cât mai sănătos  şi încerc să le ofer doar astfel de opţiuni.

 

Cred în învăţarea limbilor străine de mici (copiii mei au făcut germană la grădiniţă), în practicarea sporturilor (un pic din fiecare, dar şi unul mai serios pe termen lung) şi învăţarea unui instrument muzical, nu neapărat ca performanţă dar măcar ca şi cultură muzicală. Ceea ce – ghiciţi? – mie mi-a lipsit.

 

Cred în homeopatie şi medicina alternativă (deşi nu am încercat încă acupupunctura şi remediile florale Bach).

 

Prefer sistemele de învăţământ alternative dacă sunt corect implementate precum step-by-step (copiii mei au mers la grădiniţa Bambi step-by-step), Waldorf şi Montessori.

 

Descopăr arta alături de copiii mei, le susţin creativitatea şi le respect dreptul la opinie într-atât încât uneori argumentele lor mă conving ... să mi-o schimb pe-a mea :) .

 

Ce mai consider benefic pentru copii?

-         petrecerea a cât mai mult timp cu părinţii

-         petrecerea timpului liber în natură şi în aer liber

-         prezenţa unui animal(uţ) în viaţa copilului (eventual când e mai mare) sau/şi a unei plante a lui  (ghiveci, copăcel, etc). Dar dacă de plantă ar putea să aibă grijă în totalitate, de un animal să nu aveţi pretenţia!

-         mesele în familie sau familia extinsă

-         masajul copiilor până când sunt atât de mari … că nu mai stau

-         citirea poveştilor în fiecare seară

-         ascultarea muzicii clasice în timp ce se joacă sau chiar îşi fac temele

-         implicarea copiilor în activităţile casnice (gătit, pus masa, măturat, pus rufe la spălat, etc)

-     verbalizarea sentimentelor (ale lor și ale noastre)

-    stimularea punerii de întrebări şi solicitarea de propuneri şi  idei de soluţii din partea copiilor

-        limitarea privitului la televizor şi alegerea prealabilă a programelor ce merită vizionate

-        timp limitat la calculator şi petrecerea lui cu un scop anume (noi controlăm calculatorul, nu el pe noi)

-         preocuparea pentru o educaţie religioasă/spirituală (după valorile fiecărei familii) a copiilor

-         jocuri de rol şi folosirea marionetelor în joaca noastră cu copiii

-         culcatul copiilor devreme seara (ora 21,00 pentru noi)

-    ținerea unui jurnal despre copii

 

Şi pentru părinţi?

Hm ... să facă diferenţa între rolurile lor de mamă şi tată faţă de cele de  soţie şi soţ.

şi

să aibă un concediu pe an cu copiii şi un concediu pe an ... fără copii (sîc!).

 

Şi fiindcă consider că pentru a fi durabilă şi eficientă orice schimbare are nevoie să se manifeste în toate cele 3 direcţii: minte, corp şi suflet, după ce am lucrat atâţia ani doar în planul psihic, am ajuns, firesc probabil să extindem abordarea şi asupra corpului şi sufletului.

Astfel  am început să facem sport acasă (de doi ani am descoperit P90X) sau afară, să consumăm alimente bio, să încercăm alimente noi, mai sănătoase, dar cu care nu eram obişnuiţi, să înlocuim unele cosmetice şi detergenţi clasici , să gătim inclusiv raw (tocmai am făcut primul meu tort vegan și copiilor le-a plăcut, vor și de ziua lor ... la fel!), să mâncăm doar pâine de casă, să consumăm mult mai multe legume şi fructe și încă ... mai avem multe de studiat și aplicat.

 

Despre mine, profesional


Desi am facut un liceu cu profil matematica-fizica, mi-am dorit din clasa a noua (atunci am avut materia “Psihologie”) sa dau la Psihologie (chiar dacă părinţii mei visau sa fac medicina ... ca si ei). Sectie la care am si intrat in cadrul Universitatatii Al. I. Cuza din Iasi, intr-o vreme in care erau doar 40 de locuri şi noua candidati pe loc. Am absolvit facultatea in 1999.

Apoi m-am intors in Suceava, orasul meu natal si am inceput sa lucrez ca logoped la gradinite. A fost frumos sa ma intalnesc zi de zi cu copiii si sa invat zi de zi ceva nou ... de la ei.

Urmatorul an am lucrat ca psihodiagnostician la clasele I-VIII ale unei Scoli Speciale, unde mi-am dat si definitivatul in invatamant la specializarea Psihologie. A fost provocator. La inceput am fost speriata, apoi m-am obisnuit si acum ma bucur mult cand ma intalnesc pe strada cu fostii elevi si imi povestesc viata lor.

Al treilea si al partrulea an am lucrat la Fundatia F.A.R.A. Romania (fundatie britanica patronata de printul Charles, cu care am avut sansa sa ma intalnesc). Am lucrat cu copiii din Caminul Sf. Nicolae si cu copiii din judet dati in plasament la familii. Mi-a placut mult si mereu mi-e dor de ei, desi ii vizitez de cate ori am ocazia.

Intre timp am participat in Iasi la grupurile de dezvoltare personala organizate de SPER (Societatea de Psihologie Experientiala Romana) unde am aflat pe pielea mea ce inseamna "dezvoltare personala". Ulterior am urmat programul NLP Practitioner cu Julie Hay, Peter Emery  (UK) si Collin Brett (Africa de Sud). In 2002 am obtinut si certificatul de NLP Practitioner semnat de Richard Bandler, creatorul programarii neuro-lingvistice.

In martie 2003 am participat in Bucuresti la trainingul "Facilitating Active Learning" cu Roger Greenaway din Irlanda.

In anul 2003 am lucrat in paralel ca psiholog la un cabinet de psihiatrie si la un cabinet de testari auto. Pana la sfarsitul anului cand m-am mutat in Iasi ca psiholog/training asistent la o firma de training. Dupa care, eu si sotul meu, Catalin - medic psihiatru si pasionat de training - ne-am infiintat propria firma, Mind Master in septembrie 2004. Acelasi an in care s-a nascut si fetita noastra, Ioana.

La Mind Master am lucrat de atunci ca trainer pe metoda Six Thinking Hats, Mind Master devenind distribuitor in Romania a de Bono Thinking Systems – firma ce se ocupa cu distributia la nivel mondial a trainingurilor create de Edward de Bono (cea mai mare autoritate mondiala in creativitate). Formarea o facusem in Riga, Letonia, cu Peter de Bono in martie 2004. Intre timp, in 2006 am devenit master trainer Six Thinking Hats, avand dreptul sa formez si alti traineri pe teritoriul tarii noastre.

Fiindca majoritatea contractelor noastre erau in firme ce aveau sediul in Bucuresti, in 2005 ne-am mutat in  Bucuresti.

Tot in 2005 am fost in Varsovia la training-ul Train of Trainers “Perfect trainer” sustinut de Peter Schutz din Austria cu metode de programare neurolingvistica.

In 2006 am obtinut si licenta pe metoda Lateral Thinking , devenind singurul trainer din Romania acreditat pe o metoda de creativitate sub licenta. Trainingul de formare a fost tot cu Peter de Bono, in Tallin, Estonia. De asemenea, sunt instructor CoRT (program de lecții de gândire pentru elevi, autor Edward de Bono).

Intre timp mi-am continuat formarea in Analiza Tranzactionala pe care am inceput-o in 2001, in Iasi, Timisoara, Bucuresti, cu trainerii: Julie Hay, John Parr, Annie Murray, Rosemary Napper, Trudy Newton, Giles Barrow (UK),  Sari van Poelje (Olanda), Laurie Weiss si John Weiss (SUA).

In perioada 2004-2006 am urmat masterul “Evaluarea, formarea si consilierea psihologica a personalului” la Facultatea de Psihologie de la Universitatea Al.I.Cuza, Iasi, in al doilea an facand naveta Bucuresti - Iasi la examene .... impreuna cu fetita mea.

În 2005 am început programul NLP Professional Coach organizat de Mind Master in colaborare cu Austrian Training Center of NLP participand la traininguri si supervizari cu traineri certificaţi din:

Austria: Peter Schutz, Helmut Jelem, Ihor Atamaniuk, Siegred Sommer

Polonia: Benedykt  Peczko, Mirosława Huflejt-Łukasik

Croaţia: Melita Stipancic

SUA: Sid Jacobson, Robert Dilts

Romania: dr.Catalin Zaharia.

In noiembrie 2006 s-a nascut Robert, baietelul meu cu care am stat acasa alaptandu-l, pana in septembrie 2007 cand am continuat programul NLP Professional Coach si am reinceput trainingurile open, cat si cele in-house pentru firme. De atunci am inceput sa ma ocup si de cursurile pentru parinti, desi ideea o aveam dinainte de a fi mama. Primul curs pe care l-am organizat a fost “Comunicarea nonviolenta cu copiii” cu Eva Rambala din Ungaria.

La inceputul anului 2008 am lansat site-ul www.parenting.ro ca un site separat de cel al firmei, doar pentru parinti si pentru cei interesati de o mai buna relatie cu copiii.

În 2008 m-am recertificat pe metoda Gândire Laterală în Olanda şi m-am format ca trainer în metoda Six Values Medals cu Edward de Bono în Bruxelles.

În 2009 am terminat formarea în coaching începută în 2005 fiind prima serie NLP Professional Coach, o dată cu recunoaşterea psihoterapiei neurolingvistice (NLPt) ca formă de psihoterapie de către Federaţia Română de Psihoterapie (FRP). Direcţia în care doresc să mă perfecţionez şi care nu există în România -  este life coaching pentru părinţi.

Între timp am devenit formator certificat CNFPA, manager de proiect, de asemenea certificat CNFPA și psiholog cu drept de liberă practică atestat de Colegiul Psihologilor din România.

Însă continuu particip la cursuri din diverse şcoli şi psihoterapii pentru a descoperi cat mai multe aplicatii utile in parenting: analiza tranzacţională, comunicare nonviolentă (Eva Rambala, Ungaria), metoda E.S.P.E.R.E (Jacques Salome, Alteth Naquet, Franţa), psihoterapie adleriana (Paul R. Rasmussen, USA, Joyce Calus, Malta), psihologie transpersonală (Elena Francisc), terapie sistemica de familie (Cristian Petrescu, Andreea Muraru), sociodramă (Ron Wiener, UK), creşterea conştientă a copiilor (Anja Kostka, Germania), maternologie (Laurence Demaire, Franţa).

Tot pentru parinti, scriu articole in revistele
Business Woman şi  Avantaje si pe site-urile www.itsybitsy.ro, www.121.ro, www.business-edu.ro , www.markmedia.ro, www.urbankid.ro, www.flu.ro, www.ingrijireacopilului.ro si raspund intrebarilor de la parinti in fiecare luna in revista Superbebe si www.121.ro.

Ce pasiuni am? Parenting, caini, calatorii si biografii.

Ce visez?

Visez o lume mai frumoasa pentru copiii nostri la crearea careia vreau sa contribui cat pot de mult. Fiindca pot sa ofer resurse psihologice profesioniste pentru parintii care isi doresc o dezvoltare personala astfel incat copiii lor sa aiba cat mai multe abilitati sanatoase de a-si face viata fericita.