Lecţiile de gândire CoRT program special pentru elevi, licenţă Edward de Bono

"The quality of our thinking will determine the quality of our future." dr. Edward de Bono

 

Gândirea este o parte din viaţă. Nu există probabil o altă abilitate care să fie mai importantă ca aceasta. Şi totuşi nu se dezvoltă de la sine. Copiii-lupi crescuţi în junglele africane nu ajung să gândeasca la un nivel uman satifăcător. Deci, societatea şi civilizatia au un rol important în învăţarea acestei abilităţi.

Insă spre deosebire de alte aptitudini pe care le cultivăm cu sârguinţă la noi sau la copiii noştri (de a cânta, desena, dansa, etc), prea puţin ne-am cultivat sistematic şi deliberat acest potential uriaş pe care îl avem.

Dispunem în mod natural de capacitatea de a merge şi de a alerga, aşa cum dispunem de capacitatea de a gândi. Dar nu toţi câştigăm Jocurile Olimpice, ci doar atleţii care îşi valorifică întreaga capacitate, antrenându-se regulat. Chiar şi aşa, atleţii bine antrenaţi câştigă în faţa celor mai slab antrenaţi, chiar dacă toţi se bazează pe acelaşi dat natural.

În mod similar, scopul lecţiilor de gândire este ca oamenii să devină capabili să găsească soluţii imediat şi fără ezitare la probleme pe care altfel nu ar şti cum să le rezolve. Poate că nu oricărei persoane îi este util să alerge cel mai rapid, dar tuturor ne este util, oricând în viaţă, să gândim cât putem de eficient.

Lecţiile de gândire CoRT (Cognitive Research Trust) sunt singurele materiale prin care putem face acest lucru, fiindcă sunt special concepute pentru predarea gândirii ca abilitate de bază. Lecţiile sunt simple, practice şi clare. Formatul lor permite să fie folosite cu persoane între 6 ani până la maturitate, cu QI între 75 şi 140, în şcoli pentru copii cu dizabilităţi, cât şi în şcoli pentru copii supradotaţi pentru că procesele de bază ale gândirii sunt aceleaşi la orice vârstă.

Lecţiile CoRT au fost create de dr. Edward de Bono în anii 70 şi sunt folosite din ce în ce mai mult, în ţări precum USA, UK, Irlanda, Canada, Australia, Israel, Malta, India, China.

Edward de Bono defineşte gândirea ca deprinderea de operare cu care inteligenţa acţionează asupra experienţei. Dacă inteligenţa este puterea motorului unei maşini, atunci gândirea este similară abilităţilor de a şofa. Se spune în mod obişnuit că o persoană cu un QI ridicat este automat şi un bun gânditor. Nu este neapărat aşa. Din acest motiv, multe şcoli pentru copii supradotaţi ajung să folosească CoRT pentru a evita „capcana inteligenţei” care se produce atunci când un coeficient mare de inteligenţă nu este însoţit de deprinderi efective de gândire.

Gândirea nu este un subiect care poate fi învăţat prin receptarea pasivă a informaţiilor. Gândirea poate fi dezvoltată cel mai bine prin acţiune şi interacţiune. De aceea, practica este partea cea mai importantă din lecţie. De fiecare dată, cursanţii lucrează în grup sau individual asupra a mai mulţi itemi pentru ca atenţia să fie acordată asupra procesului şi nu asupra conţinutului. Exemplele şi ilustraţiile sunt clare, astfel încât să se evite mereu supra-complicarea şi confuzia.

Principiile de predare sunt: simplu, practic, clar şi concentrat. Lecţiile CoRT diminuează procese dăunătoare care se manifestă de obicei în gândirea obişnuită, cum ar fi:

• a aluneca fără voie de la o idee la alta, îndepărtându-te de subiect

• a judeca înainte de a gândi: a lua imediat o poziţie şi apoi a apăra acea poziţie sau a ataca poziţia opusă

• a duce lucrurile la extrem: pentru a arăta ca o idee este imposibilă, fără a căuta o cale de mijloc ca soluţie

• a lua în calcul doar o parte a unei situaţii, ceea ce duce la concluzii eronate, dificil de identificat fiindcă demersul logic a fost corect

 

În urma însuşirii abilităţilor de gândire din lecţiile CoRT, vei putea să:

• îţi lărgeşti percepţia asupra realităţii

• îţi organizezi gândirea pentru a atinge un maxim de eficienţă

• îţi dezvolţi capacitatea gândirii practice pentru a găsi soluţii ablicabile în realitate

• poţi să priveşti obiectiv propria gândire şi a celorlalţi

• ai o mai mare încredere în abilitatea ta de a gândi

• eşti pregătitit să gândeşti şi să faci comentarii asupra oricărui subiect

• eşti dispus să asculţi ideile celorlalţi, oricât de diferite ar fi de ale tale

• iei cele mai bune decizii fiindcă ştii să iei în considerare toate aspectele unei situaţii

 

Lecţiile CoRT sunt împărţite în 6 module a câte 10 lecţii:

CoRT 1 - Lărgirea percepţiei (lecţiile 1-10) Ajută cursanţii să-şi lărgească percepţia – lucru fundamental pentru gândire aşa cum e vocabularul pentru citire.

CoRT 2 - Organizare (lecţiile 11-20) Arată cursanţilor cum să-şi organizeze gândirea.

CoRT 3 - Interacţiune (lecţiile 21-30) Ajută cursanţii să observe gândirea aplicată în argumentare, felul în care un punct de vedere este prezentat sau apărat.

CoRT 4 - Creativitate (lecţiile 31-40) Cursanţii află cum să schimbe concepte şi structuri pentru a obţine rezultate noi.

CoRT 5 - Informaţii şi sentimente (lecţiile 41-50) Răspunde la întrebările: Ce informaţii avem? Cum putem obţine alte informaţii? Ce valori şi sentimente putem aplica acestor informaţii?

CoRT 6 - Acţiune (lecţiile 51-60) Introduce simboluri vizuale care pot fi folosite în gândirea directă.

La sfârşitul fiecărui modul (10 lecţii) se obţine un certificat de participare. În funcţie de numărul de participanţi, o lecţie durează 30 – 50 de minute. Se lucrează cu instructori acreditaţi, cu grupuri de vârste apropiate de maxim 18 persoane.

 

CoRT 1 ( lecţiile 1 – 20 ):

Lecţia 1 (PMI): Plus, Minus, Interesant - Cum să tratezi ideile. - Examinarea deliberată a unei idei pentru aspectele pozitive (plus), negative (minus) sau interesante. Utilizarea tehnicii PMI elimină acceptarea sau respingerea imediată a unei idei.

Lecţia 2 (CAF): Ia în considerare toţi factorii Identificarea tuturor factorilor implicaţi într-o situaţie ne ajută să gândim mult mai eficient asupra acesteia. Altfel, avem tendinţa să gândim doar asupra primului factor care ne vine in minte.

Lecţia 3: Reguli Lecţia rezumă primii doi paşi, amintindu-ne importanţa principiilor de bază implicate.

Lecţia 4 (C&S): Consecinţe şi secvenţe Toate acţiunile au o consecinţă. Orice acţiune are o consecinţă imediată, pe termen scurt sau lung. În anumite circumstanţe, acţiunile au toate aceste consecinţe. Un gânditor are nevoie să fie conştient de aceste posibilităţi.

Lecţia 5 (AGO:) Scopuri, Ţinte şi Obiective Această lecţie învaţă valoarea alegerii şi definirii obiectivelor. Explică cum ar trebui să gândim clar asupra scopurilor noastre. Sugerează să încercăm de asemenea să înţelegem scopurile sau intenţiile celorlalţi.

Lecţia 6: Planificare Conţine aspectele de bază şi procesele implicate în planificare. Lecţia merge împreună cu lecţia 4 şi 5.

Lecţia 7 (FIP): Stabilirea priorităţilor Când gândim avem nevoie să alegem dintr-un număr diferit de posibilităţi şi alternative. Priorităţile trebuiesc puse în ordine înainte ca gândirea efectivă să aibă loc.

Lecţia 8 (APC): Alternative, Posibilităţi, Alegeri Un „gânditor generativ” sau „de acţiune” este întotdeauna interesat în generarea de noi alternative şi găsirea de noi posibilităţi.

Lecţia 9: Decizii Pentru că de Bono Thinking are ca scop luarea unor bune decizii, lecţia merge împreună cu majoritatea principiilor deja învăţate.

Lecţia 10 (OPV): Punctele de vedere ale altor persoane Deseori, suntem blocaţi în a crede că punctul nostru de vedere este singurul corect. O gândire utilă este să ne mutăm de la punctul de vedere al unei singure persoane căre punctele de vedere ale altora. Această lecţie ne încurajează să punem întrebarea „De ce persoana aceea are un alt punct de vedere?”. Lecţia nu ne încurajează să spunem „Tu eşti prost! Eu am dreptate!”

 

Înscrierile pentru programele în curs s-au finalizat...

Vom afișa în curând noi date.

Vezi programele curente la Evenimente