Inteligenţa emoţională în educaţia copiilor

Când ceilalţi ne critică sau ne acuză, dând vina pe noi pentru disconfortul lor, de multe ori ne simţim atacaţi. Şi chiar dacă nu am vrea să ne trateze aşa, de multe ori avem şi noi tendinţa de a-i acuza pe ceilalţi când ne simţim inconfortabil . Şi facem acest lucru chiar şi cu copiii noştri, deşi nu ne place şi nu credem că e cel mai bun mod de comunicare. Soluţia? Să ne adresăm celorlalţi vorbind în primul rând despre noi.
Mesajele de tip “Eu” au fost identificate acum 40 ani de către psihologul Thomas Gordon. În metoda E.S.P.E.R.E. sintagma care se referă la acelaşi lucru este “a vorbi la capătul tău de relaţie”. În comunicarea nonviolentă mesajele de tip “Eu...” reprezinta o constantă a  celor patru pasi din schema de comunicare:
- Eu observ  ...
- Eu simt ...
- Eu am nevoie de...
- Eu iţi solicit să ...
 Mesajele de tip Eu se folosesc atunci când dorim să schimbăm un comportament incacceptabil al copilului, dar vrem să facem acest lucru într-un mod neinvaziv. Putem să le folosim în locul mesajelor de tip “Tu...” care îl pot face pe copil să se simtă acuzat, vinovat, evaluat, nedereptăţit, respins - stări care nu duc la ceea ce intenţionăm să obţinem de fapt: un comportament responsabil, adecvat situaţiilor, pe care copilul este în stare să îl iniţieze singur şi de bună voie, chiar şi atunci când nu suntem de faţă.
Aşadar o acuzaţie precum: “Niciodată nu îţi pui hainele la loc” devine: “Mă simt inconfortabil când văd haine aruncate prîn casă fiindcă eu am nevoie de ordine. Ai putea te rog să le pui la locul lor?”
O etichetare ca “Eşti leneş!” devine: “Mie îmi place ca lucrurile să fie făcute într-un timp mai scurt.”
O predică precum: “Nu e frumos să loveşti alt copil, chiar dacă ţi-a luat jucăria. Ţie ţi-ar place să fii lovit?Nu cred” (care se referă doar la ce a fost inadecvat, dar nu conduce către soluţie) ajunge: “Eu cred că această situaţie se poate rezolva şi atfel. Tu ce crezi, poti propune altă soluţie?”
O critică precum “Ai întârziat!” se schimbă în: “Nu-mi place să aştept. Cum ai putea să ajungi la timp data următoare?”
Un ordin ca: “Pune-ţi jucăriile la loc înainte de culcare!” se transformă în: “Mă aştept să îţi pui jucăriile la locul lor înainte de a te culca.”
În principiu acest mod de a face o afirmaţie exprimă asumarea responsabilă a percepţiilor, gândurilor, sentimentelor şi nevoilor proprii. Iar fiecare comportament al copilului, fie că ne place sau nu, este o modalitate găsită de el de a-şi satisface o nevoie. Şi primul pas în a identifica alt tip de comportament care să satisfacă în acelaşi timp şi nevoile lui şi nevoile noastre, este să ne exprimăm noi aceste nevoi. Unul din efectele care se obţin imediat după începerea folosirii corecte a mesajelor de tip Eu este reacţia copiilor de genul “N-am ştiut că te simţi aşa ...când eu ... “.
Poate că unora le vom părea egoişti fiindcă vorbim prea des despre noi, însă în realitatea relaţională folosirea mesajelor de tip Eu este un semn al unui nivel ridicat de inteligenţă emoţională.
Bineînţeles, acest tip de mesaj nu înseamnă că nu ne interesează ce gândeşte, simte sau percepe celălalt, fie că este copil, fie că  nu. Putem foarte simplu şi e de preferabil, să îl întrebăm.
Şi nu înseamnă nici că automat vom obţine de la el răspunsul visat. Din contră chiar, această abordare presupune maturitatea de a accepta un răspuns care poate fi diferit de al nostru sau diferit de răspunsul pe care sperăm noi să îl primim.  Dar copilul abordat astfel se va simţi tratat corect, valorificat, important, va simţi că avem încredere în el să găsească singur alternative la comportamentul inadecvat şi acest lucru va duce la o stimă de sine şi încredere crescută în propriile abilităţi. Ceea ce ne dorim cu toţii, cred, la copiii noştri.
Articole pentru părinti
 Mihaela Zaharia
 28  120826  26.04.2021
Recenzii de carte
 Mihaela Zaharia
 115  8553  05.06.2021
De zi cu zi
 Mihaela Zaharia
 87  136699  06.06.2021
116. Despre cartea ”Răzbunarea iertării”, Eric-Emanuel Schmitt
05.06.2021 14:42 | Mihaela Zaharia
115. Despre cartea “A Therapist’s Guide to EMDR”, Laurel Parnell
23.05.2021 11:57 | Mihaela Zaharia
114. Despre cartea ”Magia ordinii la locul de muncă”, Marie Kondo și Scott Sonenshein
12.05.2021 15:50 | Mihaela Zaharia
113. Despre cartea ”Soluția zonelor albastre. Cum să mâncăm și să trăim asemeni celor mai sănătoși oameni de pe planetă”, Dan Buettner
09.05.2021 16:31 | Mihaela Zaharia
112. Despre cartea ”Efectul compus”, Darren Hardy
24.04.2021 13:28 | Mihaela Zaharia
111. Despre cartea ”Trezește uriașul din tine” / ”Descoperă forța din tine” – volumul II, Antony Robbins
23.04.2021 18:05 | Mihaela Zaharia
110. Despre cartea ” Trezește uriașul din tine!” / ”Descoperă forța din tine”, volumul I, Anthony Robbins
22.03.2021 17:15 | Mihaela Zaharia
109. Despre cartea ”Puterea nemărginită”, Anthony Robbins
21.03.2021 21:59 | Mihaela Zaharia
108. Despre cartea ”Magia ordinii”, Marie Kondo
20.03.2021 23:11 | Mihaela Zaharia
106. Despre cartea ”Regula 10X, singura diferență între succes și eșec”, Grant Cardone
17.03.2021 18:32 | Mihaela Zaharia
105. Despre cartea ”Metoda IKIGAI – Secrete japoneze pentru a-ți descoperi adevărata pasiune și a-ți atinge țelurile în viață”, Hector Garcia (Kirai) și Francesc Miralles
14.03.2021 09:27 | Mihaela Zaharia
104. Despre cartea ”Oameni anxioși”, Fredrik Backman
07.03.2021 17:00 | Mihaela Zaharia
103. Despre cartea ”Fii obsedat sau fii mediocru”, Grant Cardone
01.03.2021 15:58 | Mihaela Zaharia
102. Despre cartea ”De ce eu, de ce așa, de ce acum?”, Robin Norwood
16.02.2021 16:18 | Mihaela Zaharia
101. Despre cartea ”Noua ta viață începe când înțelegi că nu ai decât una ...”, Raphaelle Giordano
14.02.2021 15:39 | Mihaela Zaharia
100. Despre cartea ”Inițierea”, Elisabeth Haich
11.02.2021 20:17 | Mihaela Zaharia
99. Despre cartea ”Nevoile lui, nevoile ei, secretele unei relații de cuplu durabile”, Willard F. Harley, Jr.
06.02.2021 11:23 | Mihaela Zaharia
98. Despre cărțile ”Cele cinci răni care ne împiedică să fim noi înșine” și ”Vindecarea celor 5 răni”, Lise Bourbeau
01.02.2021 21:50 | Mihaela Zaharia
97. Despre cartea ”Anxietatea”, Scott Stossel
29.01.2021 21:00 | Mihaela Zaharia
93. Despre cartea ”Cei șase stâlpi ai încrederii în sine”, Nathaniel Branden
29.01.2021 20:57 | Mihaela Zaharia
96. Despre cartea ”Învățare”, Tara Westover
26.01.2021 13:48 | Mihaela Zaharia
95. Despre cartea ”Socrii toxici”, Susan Forward, Donna Frazier
22.01.2021 15:29 | Mihaela Zaharia
94. Despre cartea ”Conceptul continuum. În căutarea fericirii pierdute”, Jean Liedloff 
22.01.2021 14:57 | Mihaela Zaharia
92. Despre cartea ”Psihogenealogia. Vindecarea rănilor familiale și regăsirea de sine”, Anne Ancelin Schutzenberger
15.01.2021 17:12 | Mihaela Zaharia
91. Despre cartea ”Copii ce vor să-și vindece părinții”, Bruno Clavier
11.01.2021 15:10 | Mihaela Zaharia
90. Despre cartea ”David și vioara lui”, Eleanor H. Porter
09.01.2021 19:36 | Mihaela Zaharia
89. Despre cartea ”Pollyanna și jocul bucuriei”, Eleanor H. Porter
08.01.2021 13:50 | Mihaela Zaharia
88. Despre cartea ”Cu ultima suflare”, Paul Kalanithi
06.01.2021 20:45 | Mihaela Zaharia
87. Despre cartea ”Trezirea tigrului. Vindecarea traumei”, dr. Peter A. Levine și Ann Frederick
05.01.2021 19:32 | Mihaela Zaharia
86. Despre cartea ”Harul feminin”, Basarab Nicolescu
04.01.2021 16:25 | Mihaela Zaharia