Ştii ce să faci cu ceea ce ştii? Despre cursul Abilităţi de gândire pentru copii

Ştii ce înseamnă "VRECIAT"? Nu înseamnă nimic. Sunt doar litere. Dar puse în altă ordine formează cuvântul "CREATIV". 
De multe ori la şcoală acumulezi doar „litere”: multe informaţii, multe cunoştinţe, le memorezi pe toate, le recunoşti, le reproduci şi iei notă mare. Ce ştii să faci cu ele, care e gradul de utilitate nu prea mai contează. La şcoală. Dar contează ulterior în viaţă. În viaţa profesională, cât şi în cea personală. Aşa cum contează şi că 12 – 18 ani eşti într-o competiţie cu toti ceilalţi colegi ai tăi pentru premii sau pentru burse, dar după ce termini şcoala eşti pus să lucrezi în echipă cu noii tăi colegi de serviciu, eventual chiar în proiecte multi-culturale. Că doar asta ai învăţat la şcoală, nu? Nu!

Aşadar, la cursul Abilităţi de gândire unde se predau Lecţiile de gândire CoRT (Cognitive Research Trust) copiii nu învaţă nici litere, nici informaţii. Învaţă efectiv să gândească. Să gândească ce să facă cu informaţiile cu care intră în contact, cum să le pună în legătură unele cu altele, cum să le folosească, cum să le trateze, cum să le abordeze. Şi atunci când vin în contact cu o informaţie nouă şi atunci când li se cere să fie creativi, adică să genereze o informaţie nouă. Lecţiile CoRT îi învaţă pe copii să gândească obiectiv în loc să reacţioneze automat din Ego sau emoţii. Experienţele arată că studenţii care au învăţat aceste instrumente şi-au dezvoltat o percepţie mult mai largă asupra oricărei situaţii şi au avut o gândire mult mai completă.

Noi dispunem în mod natural de capacitatea de a gândi, aşa cum dispunem de capacitatea de a merge şi de a alerga. Dar nu toţi câştigăm Jocurile Olimpice, ci doar atleţii care îşi valorifică întreaga capacitate, antrenându-se regulat. Chiar şi aşa, atleţii bine antrenaţi câştigă în faţa celor mai slab antrenaţi, chiar dacă toţi se bazează pe acelaşi dat natural.
În mod similar, scopul cursului Abilităţi de gândire este ca oamenii să devină capabili să găsească soluţii imediat şi fără ezitare la probleme pe care altfel nu ar şti cum să le rezolve. Poate că nu oricărei persoane îi este util să alerge cel mai rapid, dar tuturor ne este util, oricând în viaţă, să gândim cât putem de eficient.

Lecţiile de gândire CoRT sunt singurele materiale prin care putem face acest lucru, fiindcă sunt special concepute pentru predarea gândirii ca abilitate de bază. Lecţiile sunt simple, practice şi clare. Formatul lor permite să fie folosite cu persoane între 8 ani până la maturitate, cu QI între 75 şi 140, în şcoli pentru copii cu dizabilităţi, cât şi în şcoli pentru copii supradotaţi pentru că procesele de bază ale gândirii sunt aceleaşi la orice vârstă.
 
Lecţiile CoRT au fost create de dr. Edward de Bono, cea mai mare autoritatea mondială în domeniul gândirii creative în anii 70 şi sunt folosite din ce în ce mai mult, în ţări precum USA, UK, Irlanda, Canada, Australia, Israel, Malta, India, China.
 
CoRT cuprinde în total 60 de lecţii grupate în 6 module:
CoRT 1 - Lărgirea percepţiei (lecţiile 1-10) Ajută cursanţii să-şi lărgească percepţia – lucru fundamental pentru gândire aşa cum e vocabularul pentru citire.
CoRT 2 - Organizare (lecţiile 11-20) Arată cursanţilor cum să-şi organizeze gândirea.
CoRT 3 - Interacţiune (lecţiile 21-30) Ajută cursanţii să observe gândirea aplicată în argumentare, felul în care un punct de vedere este prezentat sau apărat.
CoRT 4 - Creativitate (lecţiile 31-40) Cursanţii află cum să schimbe concepte şi structuri pentru a obţine rezultate noi.
CoRT 5 - Informaţii şi sentimente (lecţiile 41-50) Răspunde la întrebările: Ce informaţii avem? Cum putem obţine alte informaţii? Ce valori şi sentimente putem aplica acestor informaţii?
CoRT 6 - Acţiune (lecţiile 51-60) Introduce simboluri vizuale care pot fi folosite în gândirea directă.
 
După primul modul de bază ordinea în care se desfăşoară modulele poate fi schimbată. 

În primul modul, Lărgirea Percepiei, copiii învaţă să găsească aspectele pozitive şi negative ale unei situaţii şi să se întrebe ce poate fi generat interesant pornind de la acea situaţie, învaţă să ia în considerare toţi factorii, să identifice regulile şi să ţină cont de ele cât mai eficient, să anticipeze care sunt consecinţele acţiunilor lor, să îşi stabiliească obiective, să planifice, să îşi seteze priorităţi, să genereze alternative, să ia decizii şi să ia în calcul punctele de vedere ale altor persoane.

De exemplu, una din aplicaţiile de la prima lecţie, Plus-Minus-Interesant este pe subiectul scoaterea scaunelor din autobuz. După identificarea beneficiilor sau dezavantajelor acestui lucru, copiii generează idei despre ce se poate fi interesant.
Ce idei au generat copiii?
- Inventăm autobuze cu loc de joacă înăuntru
- Autobuze doar pentru părinţi şi copii
- Autobuze cu perne pe jos, autobuze cu aparate de sport ca în parc, autobuze cu scaune de masaj, cu muzică, cu lumini colorate, cu proiecţie de filme, cu saltea gonflabilă şi chiar cu topogan de pe acoperiş în apă, etc.

La lecţia „Consecinţe şi urmări” una din aplicaţii a fost pe subiectul „nu se mai face matematica la şcoală”.
Consecinţele pe termen scurt găsite de copii au fost:
- Avem mai multe ore libere
- Avem mai puţine teme
- Scăpăm de profesorul de mate
- Avem ghiozdanul mai uşor
- Începem să uităm matematica

Consecinţele pe termen mediu:
- Nu ne mai descurcăm la calcule
- Te păcălesc oamenii care ştiu mai bine matematică
- Nu mai ştim să citim formule, sume, etc.
- Rămân profesorii de matematică fără serviciu sau
- Sunt angajaţi de părinţi în privat ca să ştim noi matematică

Consecinţele pe termen lung:
- Dispar meserii
- Nu mai există credite şi bănci
- Nu se mai construiesc case, nu mai există arhitecţi
- Nu se mai fac haine că nu mai există croitori
- Gătim reţetele doar din ochi fiindcă nu mai putem măsura şi cântări
- Ne îngrăşăm că nu ne mai putem cântări şi face analize
- Nu mai există bani
- Tehnologia nu mai evoluează
Copiii au vrut să se gândească şi la consecinţe pe termen foarte lung (100 de ani), unde ultima lor consecinţă a fost „vom fi mai rău decât animalele” fiindcă nu ne vom mai putea baza pe matematică precum făceam înainte şi nici pe instincte ca animalele fiindcă le vom pierde între timp.
 
Deşi aplicaţiile se fac în principal pentru a exersa tehnica respectivă, am înţeles în timp din feedback-urile părinţilor că unele subiecte au şi alte beneficii colaterale. Acest subiect de exemplu i-a făcut pe părinţi să îmi mulţumească pentru că datorită lui copiii lor cărora nu prea le plăcea matematica s-au apucat să înveţe fiindcă acum au înţeles cât e de importantă în viaţa lor.  

O lecţie durează o oră. Uneori sunt comasate într-o singură sesiune de două ore, cu o pauză între ele. Copiii lucrează individual, în perechi sau în grup, în general oral, dar şi în scris. Au teme pentru acasă sau o temă pe care să o discute cu părinţii.

Copiii sunt încântaţi de curs pentru că e:
- un curs fără note
- un curs fără răspunsuri greşite
- un curs la care nu trebuie să fie linişte
- un curs fără un profesor unic pentru că se învaţă mult şi din răspunsurile celorlalţi copii
- un curs la care copiii pot să aleagă dacă să raspundă sau nu când sunt întrebaţi, dar curând trebuie să le fac semn să aştepte în timp ce vorbeşte alt coleg 😊
- un curs la care râdem toţi în hohote cand nu ne aşteptăm 
- un curs la care copiii învaţă fără să îşi dea seama (dar îşi vor da seama ... părinţii)
E un curs scurt, dar după care însă îţi dai seama că te descurci mai bine ... toată viaţa ta.
Şi nu asta îşi doreşte orice părinte pentru copilul lui?
 
psiholog Mihaela Zaharia, trainer acreditat de Bono Thinking Systems