Recenzie

77. Despre cartea ”Comunicarea eficientă cu copiii, acasă și la școală”, Adele Faber și Elaine Mazlish

”Niciodată nu subestimați puterea cuvintelor voastre asupra vieții unui copil”!

După ce a venit fiică-mea pe lume, fiindcă era prea mică, ne-am petrecut prima ei lună în spital. Nu aveam voie să dorm cu ea în patul de adult din rezervă, dar ea nu voia deloc să doarmă în pătuțul ei: urla în secunda doi când o puneam adormită în el. Așa că am dormit cu ea. Dar nu oricum, ea întinsă pe latul patului și eu îndoită în jurul ei. Tiparul a continuat și după, ea mereu a vrut să facă doar ce vrea ea, cum vrea ea, când vrea ea. Iar eu nu știam ce să fac. La facultatea de psihologie înveți stadiile dezvoltării copilului, metode de evaluare, criterii de diagnostic, etc, dar nu te învață nimeni cum să crești un copil. Cărți citisem, dar nu erau practice. Așa că am început să întreb străinii pe care îi cunoașteam dacă la ei în țară există cursuri pentru părinți. La noi atunci nu existau. La un curs TOT din Varșovia în 2005 (când Ioana avea 1 an), mi-am întrebat colegele. Iar una dintre ele mi-a spus că da, a participat la un curs ținut de două americance și a doua zi mi-a adus suportul de curs. În poloneză, firește. Dar avea multe desene și am reținut numele autoarelor. Le-am căutat pe internet și am aflat că aveau o carte tradusă și în limba română: Comunicarea eficientă cu copiii. O văzusem în librării, dar nu o cumpărasem că eram sătulă de cărți, eu voiam ceva practic. După ce m-am întors în țară, am cumpărat-o. Mi-a plăcut atât de mult și mi-a fost atât de utilă încât mi-am cumpărat și cursul pe care l-am și ținut câțiva ani părinților din București. Adele Faber și Elaine Mazlish au acum mai multe cărți în limba română, seamănă între ele și oricare o veți citi, veți avea foarte, foarte mult de câștigat. Și voi și copiii voștri.

Sunt cele mai practice cărți de parenting pe care le-am cunoscut vreodată!
1.    Comunicarea eficientă cu copiii, acasă și la școală, editura Curtea Veche
3.    Un părinte mai bun, editura Curtea Veche
4.    Cum să vorbim copiilor dacă vrem să ne asculte și cum să-i ascultăm pentru ca ei să ne vorbească, editura Teora
5.    Cum să-i asculți pe adolescenți și cum să te faci ascultat, editura Curtea Veche
6.    Rivalitatea dintre frați, editura Teora
7.    Cum să le vorbim copiilor astfel încât să ne asculte. Ghid de supraviețuire pentru părinții cu copii între 2 și 7 ani, editura Curtea Veche (cea mai recentă, scrisă de fiica lui Adele Faber, Joanna Faber împreună cu Julie King) 

Cartea de față are 7 capitole:
1.    Cum să-i ajutăm pe copii să se descurce cu propriile sentimente
2.    Atragerea cooperării
3.    Alternative la pedeapsă
4.    Încurajarea autonomiei
5.    Lauda
6.    Eliberarea copiilor de ”rolurile” ce le-au fost atribuite
7.    O vedere de ansamblu
Urmate de o postfață scrisă după 20 de ani de la prima apariție (1980).

Adele Faber și Elaine Mazlish au fost studentele psihologului dr. Haim Ginott (despre a cărui carte, Între părinte și copil am scris recenzia nr. 72

Ce au făcut ele diferit și inedit e că au însoțit informațiile de desene în care au exemplificat situațiile de comunicare tradițională între părinți și copii și cele noi, folosind metodele prezente în carte. De exemplu:

Spuneti pe nume sentimtentelor

Pentru că despre acceptarea sentimentelor, lucrul pe care eu îl consider cel mai important în parenting, am scris deja în recenzia cărții Între părinte și copil, acum vreau să scriu mai mult despre ce găsiți în capitolul 2, Atragerea cooperării – un subiect fierbinte pentru mulți părinți.
Cum putem face acest lucru?

Putem să descriem ce vedem: ”Văd hainele pe podea și farfurii pe birou!” în loc să spunem: ”Ce cameră dezordonată poți să ai? Ție îți place cum arată? Când ai de gând să faci curat? etc” 

Sau descriem problema: ”S-a vărsat laptele. Ne trebuie o cârpă.”

Sau să spunem cu un singur cuvânt: ”Lumina!” în loc de: ”De câte ori ți-am spus să stingi lumina la baie după ce termini?”

Sau să oferim informații: ”Castronul pisicii nu mai are apă.” În loc de: ”Pisica asta o să moară de sete dacă ai tu grijă de ea!”

Sau vorbim despre sentimentele noastre: ”Mă îngrijorez când îmi spui că vii la o oră și nu vii. Am nevoie să mă anunți când întârzii.” În loc de: ”La ora asta se vine? La cât ai spus că vii? Nu mai ai voie să ieși cu prietenii două săptămâni, poate așa o să te înveți minte să nu mai întârzii”!

Putem chiar să scriem bilețele din partea noastră sau din partea ... unui obiect, după cât suntem de creativi: Bună! Eu sunt pantoful tău albastru stâng și îți scriu să își spun că mie îmi place să stau mereu aproape de fratele meu, pantoful albastru drept și împreună cu ceilalți frați ai noștri din raft. Mulțumesc că ai grijă de noi să fim mereu împreună.

V-ați prins, orice îi spunem copilului îi transmite că îl respectăm ca ființă umană unică și îi respectăm demnitatea. Da, punem limite, da, avem reguli, dar nu dăm ordine, nu amenințăm, nu condiționăm, nu ne impunem autoritatea cu forța, nu criticăm. De ce? Pentru că ulterior, copiii scot la iveală aceste cuvinte și le folosesc ca pe o armă împotriva lor înșiși. Și ... suntem autentici. Nu spunem ”te rog frumos, fă asta ACUM!” urlând la ei. Nu le spunem că îi ascultăm, când nu o facem, ci amânăm discuția pentru când ne calmăm sau suntem mai odihniți, de exemplu. 

”Oamenii ne-au întrebat: ”Dacă folosesc cum trebuie aceste tehnici, copiii mei vor reacționa mereu?” Răspunsul nostru este: Sperăm că nu. Copiii nu sunt roboți. În plus, scopul nostru nu este să expunem o serie de tehnici de manipulare a comportamentului astfel încât copiii să reacționeze mereu. Scopul nostru este să stimulăm ceea ce este bun în copiii noștri – inteligența lor, inițiativa lor, simțul responsabilității, simțul umorului, capacitatea lor de a fi sensibili la nevoile celorlalți. 
Dorim să punem capăt vorbelor care rănesc spiritul și să căutăm un limbaj care să cultive respectul de sine. 
Vrem să creăm un climat emoțional care să-i încurajeze pe copii să coopereze, pentru că le pasă de ei înșiși și de noi. 
Vrem să demonstrăm acel tip de comunicare respectuoasă care dorim să fie folosită de către copiii noștri în raport cu noi – acum, în timpul adolescenței și, în cele din urmă, ca prietenii noștri adulți.”


Dacă vă doriți și voi așa ceva, atunci trebuie să citiți una din carțile din lista de mai sus. Eu nu aș fi avut o relație așa bună cu copiii mei de 16 și 14 ani acum, dacă nu aș fi făcut-o. 

Cu drag,
Psihoterapeut Mihaela Zaharia

Articole pentru părinti
 Mihaela Zaharia
 28  120992  26.04.2021
Recenzii de carte
 Mihaela Zaharia
 122  11788  24.11.2021
De zi cu zi
 Mihaela Zaharia
 90  137248  04.11.2021
123. Despre cartea ”Cum să vorbim în public”, Dale Carnegie
24.11.2021 19:48 | Mihaela Zaharia
122. Despre cartea ”Povestea ta a început demult. Cum să vindeci traumele familiale moștenite”, Mark Wolynn
30.10.2021 11:45 | Mihaela Zaharia
121. Despre cartea ”Puterea cuvintelor ... care mă eliberează”, Jacques Martel
18.10.2021 14:35 | Mihaela Zaharia
120. Despre cartea “Totul pornește de la mâncare” de Dallas și Melissa Hartwig
17.10.2021 13:18 | Mihaela Zaharia
119. Despre ghidul ”Ieșirea din labirint”, dr. Robert Hemfelt, dr. Frank Minirth, dr. Paul Meier, dr. Deborah & Brian Newman
10.10.2021 16:23 | Mihaela Zaharia
118. Despre cartea ”Labirintul codependenței”, dr. Frank Minirth, dr. Robert Hemfelt, dr. Paul Meier
09.10.2021 14:43 | Mihaela Zaharia
117. Despre cartea ”Pachinko”, Min Jin Lee
03.09.2021 17:51 | Mihaela Zaharia
116. Despre cartea ”Răzbunarea iertării”, Eric-Emanuel Schmitt
05.06.2021 14:42 | Mihaela Zaharia
115. Despre cartea “A Therapist’s Guide to EMDR”, Laurel Parnell
23.05.2021 11:57 | Mihaela Zaharia
114. Despre cartea ”Magia ordinii la locul de muncă”, Marie Kondo și Scott Sonenshein
12.05.2021 15:50 | Mihaela Zaharia
113. Despre cartea ”Soluția zonelor albastre. Cum să mâncăm și să trăim asemeni celor mai sănătoși oameni de pe planetă”, Dan Buettner
09.05.2021 16:31 | Mihaela Zaharia
112. Despre cartea ”Efectul compus”, Darren Hardy
24.04.2021 13:28 | Mihaela Zaharia
111. Despre cartea ”Trezește uriașul din tine” / ”Descoperă forța din tine” – volumul II, Antony Robbins
23.04.2021 18:05 | Mihaela Zaharia
110. Despre cartea ” Trezește uriașul din tine!” / ”Descoperă forța din tine”, volumul I, Anthony Robbins
22.03.2021 17:15 | Mihaela Zaharia
109. Despre cartea ”Puterea nemărginită”, Anthony Robbins
21.03.2021 21:59 | Mihaela Zaharia
108. Despre cartea ”Magia ordinii”, Marie Kondo
20.03.2021 23:11 | Mihaela Zaharia
106. Despre cartea ”Regula 10X, singura diferență între succes și eșec”, Grant Cardone
17.03.2021 18:32 | Mihaela Zaharia
105. Despre cartea ”Metoda IKIGAI – Secrete japoneze pentru a-ți descoperi adevărata pasiune și a-ți atinge țelurile în viață”, Hector Garcia (Kirai) și Francesc Miralles
14.03.2021 09:27 | Mihaela Zaharia
104. Despre cartea ”Oameni anxioși”, Fredrik Backman
07.03.2021 17:00 | Mihaela Zaharia
103. Despre cartea ”Fii obsedat sau fii mediocru”, Grant Cardone
01.03.2021 15:58 | Mihaela Zaharia
102. Despre cartea ”De ce eu, de ce așa, de ce acum?”, Robin Norwood
16.02.2021 16:18 | Mihaela Zaharia
101. Despre cartea ”Noua ta viață începe când înțelegi că nu ai decât una ...”, Raphaelle Giordano
14.02.2021 15:39 | Mihaela Zaharia
100. Despre cartea ”Inițierea”, Elisabeth Haich
11.02.2021 20:17 | Mihaela Zaharia
99. Despre cartea ”Nevoile lui, nevoile ei, secretele unei relații de cuplu durabile”, Willard F. Harley, Jr.
06.02.2021 11:23 | Mihaela Zaharia
98. Despre cărțile ”Cele cinci răni care ne împiedică să fim noi înșine” și ”Vindecarea celor 5 răni”, Lise Bourbeau
01.02.2021 21:50 | Mihaela Zaharia
97. Despre cartea ”Anxietatea”, Scott Stossel
29.01.2021 21:00 | Mihaela Zaharia
93. Despre cartea ”Cei șase stâlpi ai încrederii în sine”, Nathaniel Branden
29.01.2021 20:57 | Mihaela Zaharia
96. Despre cartea ”Învățare”, Tara Westover
26.01.2021 13:48 | Mihaela Zaharia
95. Despre cartea ”Socrii toxici”, Susan Forward, Donna Frazier
22.01.2021 15:29 | Mihaela Zaharia
94. Despre cartea ”Conceptul continuum. În căutarea fericirii pierdute”, Jean Liedloff 
22.01.2021 14:57 | Mihaela Zaharia